Zpětnovazební dotazníky 2024-2025

340 zobrazení

Zpětnovazební dotazování z listopadu 2024 navazuje na pravidelná šetření z let 2019-2023. Letos, stejně jako loni, jsme připravili zvlášť dotazníky pro studenty nižšího gymnázia, vyššího gymnázia a rodiče. Zatímco loni jsme se podrobně zaměřili na školní klima, letos se dotazníkové šetření mj. stalo součástí tvorby koncepce rozvoje školy v následujících letech. Ve společnosti dochází k turbulentním a zásadním změnám. Pokud má škola plnit své poslání, pak musí tyto změny reflektovat a odrazit ve své činnosti. Jedním z nástrojů plánování těchto změn je právě koncepce budoucího rozvoje, která vychází z konkrétních podnětů zainteresovaných subjektů, mj. tedy studentů a jejich rodičů.

Další části dotazníků se každoročně opakují a reflektují studijní problémy v konkrétních třídách a konkrétních předmětech.

Tato prezentace výsledků dotazníkového šetření je pouze jednou z částí jejich vyhodnocování. Se zjištěnými daty pracujeme na úrovni vedení školy, jsou s nimi detailně seznamování všichni pedagogové školy a dílčí údaje využijí ve své práci též třídní učitelé.

STUDENTI NIŽŽŠÍHO CYKLU

1. CÍLE ŠKOLY

Z cílů školy, které prostřednictvím workshopů formulovali pedagogové a členové školního parlamentu, vybrali studenti nižšího gymnázia jako nejdůležitější „naučit studenty pracovat a pracovat na sobě“, „rozvoj efektivní komunikace a adaptibility v rychle měnícím se světě“ a „naučit studenty pracovat s časem (time management), odlišit podstatné a nepodstatné činnosti, věnovat se podstatným a umět odpočívat“.

2. PROFIL ABSOLVENTA

Z charakteristiky profilu absolventa, které opět formulovali pedagogové a členové školního parlamentu, studenti nižšího cyklu vybrali jako nejdůležitější „umí pracovat s neúspěchem a diskomfortem, umí neúspěch využít k dalšímu seberozvoji“, „nebojí se zdravě riskovat, umí ke svému rozvoji využít chybu“, a „je psychicky odolný a díky tomu dobře zvládá studium na VŠ i praktický život.“

3. POTÍŽE VE STUDIU

Další, již tradiční, část dotazníku mířila k mapování případných studijních potíží. Ukázalo se, že na nižším gymnáziu jsou vážné potíže při studiu kvantitativně spíše marginální problém. Pouze jeden ze studentů volil variantu „studijní obtíže nezvládám“ a také pouze jeden možnost „zvládám je s vypětím všech sil.“ Přesto téma rozhodně nepodceňujeme, zejména třídní učitele vytrvale sledují aktuální situaci mezi studenty, na uvedená negativní zjištění budou reagovat a jsou připraveni v případě potíží efektivně zasáhnout.

4. POTÍŽE V JEDNOLTIVÝCH PŘEDMĚTECH

Stejně tak nejsme překvapeni výsledky hodnocení jednotlivých předmětů. Jednak jde o předměty profilové, na jejichž studium se klade velký důraz, jednak jde o obory patřící dlouhodobě napříč celou republikou k předmětům spojeným s největšími studijními obtížemi. Což ovšem neznamená, že by jednotliví vyučující tento fakt podceňovali a v praktické práci nereflektovali.

5. DALŠÍ KOMENTÁŘE

Stejně jako loni dostali studenti i rodiče možnost komentovat slovy cokoliv, co dotazovaní považují za důležité: „Chcete-li něco dodat k dotazníku nebo k uvedeným tvrzením, tady je místo pro vaše vyjádření.“ Témata těchto komentářů statisticky hodnotíme v následující části textu věnované studentům vyššího cyklu.

STUDENTI VYŠŠÍHO GYMNÁZIA

1. CÍLE ŠKOLY

Z cílů školy, které prostřednictvím workshopů formulovali pedagogové a členové školního parlamentu, vybrali studenti vyššího gymnázia jako nejdůležitější „naučit studenty pracovat s časem (time management), odlišit podstatné a nepodstatné činnosti, věnovat se podstatným a umět odpočívat“, dále „naučit studenty pracovat a pracovat na sobě“, třetí nejčastější volbou bylo „připravovat studenty na vysokoškolské studium“ a „rozvoj dovedností, které studentům pomohou uspět v každodenním životě i v profesní dráze“:

2. PROFIL ABSOLVENTA

Z charakteristiky profilu absolventa, které opět formulovali pedagogové a členové školního parlamentu, studenti vyššího cyklu vybrali jako nejdůležitější „umí pracovat s neúspěchem a diskomfortem, umí neúspěch využít k dalšímu seberozvoji“, dále „pružně se orientuje v základech všeobecného vzdělávání, zároveň ví, v čem je opravdu dobrý a odborně se v tomto směru profiluje,“ a „je psychicky odolný a díky tomu dobře zvládá studium na VŠ i praktický život.“

3. POTÍŽE VE STUDIU

Celkem dva studenti v dotazníku uvedli, že učení na škole nezvládají, dalších dva volili variantu, že problémy řeší s vypětím všech sil, dvacet pět studentů při studiu prožívá větší obtíže. Dotazníkové šetření je pochopitelně anonymní, umožňuje nám však mapovat statistiku v jednotlivých třídách. Tu jsme poskytli třídním učitelům, kteří dokážou s těmito údaji efektivně pracovat a studentům, kteří mají s učením velké problémy, nabídnout účinnou pomoc. Při vyhodnocování této položky je třeba brát v úvahu, že úspěšné překonávání překážek patří k základním dovednostem, jež by si studenti měli ve škole osvojovat. Z předchozích dotazníkových šetření víme, že rozvržení škálových voleb v tomto dotazníku může účinně ukázat na studenty, kterým potíže přerostly přes hlavu a potřebují pomoc z vnějšku. Potěšitelné je, že oproti předchozímu roku došlu k rapidnímu poklesu negativního hodnocení (celkem devatenáct loňských nejvíce negativních škálových voleb oproti letošním čtyřem).

4. POTÍŽE V JEDNOTLIVÝCH PŘEDMĚTECH

Důležitými položkami této části dotazníku jsou volba konkrétního předmětu a odpověď na otázku „Pokud vám některé předměty činí velké potíže, napište, v čem tyto potíže konkrétně spočívají.“ V případě, že se u daného předmětu v dané třídě objeví odpovědi, které vyžadují další aktivitu, řešíme je společně s konkrétními učiteli, jichž se záležitost týká.

5. DALŠÍ KOMENTÁŘE

Zatímco v případě nižšího gymnázia tuto možnost volilo pouze sedm studentů a odpovědi se týkaly buď školní jídelny, nebo dílčích studijních potíží či vztahů ve třídě, v případě vyššího gymnázia odpovědělo celkem dvacet sedm studentů. Cca polovina těchto komentářů se týkala konkrétních učebních problémů konkrétních předmětů a spadala tak k předchozímu tématu studijních potíží. Pět komentátorů ocenilo, že se studenti mohou aktivně podílet na fungování školy a vyjadřovat se k němu. Tři studenti tematizovali výuku ve škole na obecné úrovni. Ze zbývajících komentářů se čtyři vyjadřovaly kriticky k dílčím oblastem prostředí a vybavení školy, dva ke školní jídelně.

RODIČE

1. CÍLE ŠKOLY

Z cílů školy, které prostřednictvím workshopů formulovali pedagogové a členové školního parlamentu, vybrali rodiče jako nejdůležitější „naučit studenty pracovat s časem (time management), odlišit podstatné a nepodstatné činnosti, věnovat se podstatným, umět odpočívat“, „naučit studenty učit se, pracovat a pracovat na sobě“ a „pomoci studentům odhalit silné a slabé stránky a na základě toho je směřovat k další práci na sobě.“

2. PROFIL ABSOLVENTA

Z charakteristiky profilu absolventa, které opět formulovali pedagogové a členové školního parlamentu, rodiče vybrali jako nejdůležitější „umí pracovat s neúspěchem a diskomfortem, umí neúspěch využít k dalšímu seberozvoji“, dále „umí komunikovat s lidmi různých názorů s respektem a porozuměním“ a „pružně se orientuje v základech všeobecného vzdělávání, zároveň ví, v čem je opravdu dobrý a odborně se v tomto směru profiluje.“

3. POTÍŽE VE STUDIU

Celkem čtyři rodiče v dotazníku uvedli, že jejich dítě učení na škole zvládá s velkými obtížemi, dalších deset připouští větší problémy. Získané údaje synchronizujeme s odpověďmi studentů a opět je využijí ke své práci třídní učitelé. Již v minulosti jsme konstatovali, že rodiče vidí studium svých ratolestí „růžovějšími brýlemi“ než jejich děti. Z pedagogické zkušenosti ovšem víme, že není produktivní tím vyjádření studentů bagatelizovat, neboť jejich subjektivní prožívání studia působí na jejich psychiku a tím i úspěšnost rozhodujícím způsobem.

4. DALŠÍ KOMENTÁŘE

Celkem třicet dva rodičů využilo možnost vyjádřit se konkrétním komentářem k dění ve škole. Celkem šestkrát se objevily obecné (nepersonalizované) podněty k výuce a fungování školy, tři z těchto podnětů byly pozitivní a pochvalné, tři obsahovaly konkrétní kritické postřehy, šestkrát se rodiče vyjádřili k výuce konkrétních pedagogů, pětkrát tematizovali dílčí oblasti vybavení školy, další tři dali podněty k sestavování rozvrhů, stejně tak tři se kriticky vyjádřili ke školní jídelně, tři rodiče poděkovali za práci pedagogů a fungování školy, jeden rodič měl podnět k suplování, jeden se vyjádřil pro zákaz užívání mobilních telefonů při výuce a také jeden navrhuje umožnit studentům fyzický pohyb během přestávek.

Informace, které jsme díky zpětnovazebnímu šetření získali, využijeme v další činnosti školy. Všem studentům a rodičům, kteří dotazníky vyplnili, proto děkujeme za účinnou a cennou spolupráci.