Na přelomu ledna a února 2025 navštívili naši školu pracovníci České školní inspekce, aby zde zhodnotili podmínky, průběh a výsledky vzdělávání. Čtyřdenní inspekční činnost obsáhla analýzu školních dokumentů, účetních a personálních dokladů, zkoumání činnosti poradenského pracoviště (školní psycholožka, školní preventistka, výchovná poradkyně), fungování IT na škole, řízení školy jejím vedením, a především konkrétní vzdělávací činnosti v konkrétních předmětech. Data k hodnocení inspektoři získali pomocí rozhovorů s pracovníky školy, dotazníků zadávaných studentům, pedagogům a vedení školy, a především z hospitací jednotlivých hodin, kterých bylo uskutečněno celkem 31.
Hodnocení inspektoři sepsali formou inspekční zprávy, která je užitečnou zpětnou vazbou nejen pro pedagogy školy, ale i pro studentskou a rodičovskou veřejnost. Tímto textem proto zprostředkováváme inspektorská zjištění, v závěru článku je k dispozici ke stažení samotná zpráva.
Inspekční zpráva sestává z obsáhlejší části popisně-hodnotící a stručnější charakteristiky silných a slabých stránek školy. Pro přehlednost strukturujeme náš článek pomocí těchto pozitiv a záporů a k nim citujeme příslušné části popisně-hodnotících charakteristik.
I. Silné stránky školy
1. Úspěšnost žáků u maturitní zkoušky a při přijímání na vysoké školy
Příslušnou silnou stránku inspektoři formulují jako dlouhodobě vysokou úspěšnost žáků u maturitní zkoušky, při přijímání na vysoké školy a v soutěžích. V textu zprávy pak věc dále rozvádějí: Výbornou úroveň dosahovaných kompetencí žáků potvrzuje externí testování, výsledky maturitní zkoušky a úspěchy v soutěžích. Ve výběrovém zjišťování ČŠI zaznamenala škola od minulé inspekční činnosti vždy výborné hodnocení. Ve společné části maturitní zkoušky dosahují žáci od roku 2019 ve všech předmětech (český jazyk, matematika, cizí jazyk) nadprůměrných výsledků ve srovnání s gymnázii v České republice (…) Podrobná analýza maturitních výsledků na úrovni jednotlivých žáků a učitelů je využita k účinné evaluaci práci školy. V soutěžích okresní až mezinárodní úrovně získali žáci školy významná umístění. Kolem 95 % absolventů pokračuje ve studiu na vysokých a vyšších odborných školách.
2. Účinná podpora jazykového vzdělávání
V silných stránkách zpráva konstatuje účinnou podporu jazykového vzdělávání prostřednictvím spolupráce se zahraničními školami. V textu zprávy je dále mj. uvedeno:Hospitované hodiny cizích jazyků probíhaly v příjemné a podnětné pracovní atmosféře. Převažovaly metody výuky podporující aktivní účast žáků. Výuka byla vhodně doplňována prací s cizojazyčným textem nebo prací s chybou. Ve většině těchto hodin byli žáci efektivně vedeni ke spolupráci ve dvojicích či skupinách s podporou průběžné zpětné vazby. Efektivita procvičování byla promyšleně rozvíjena účelným využitím digitálních technologií, a to i žáky (mobilní telefony, počítače). Velmi kvalitně lze hodnotit vysokou úroveň jazykových dovedností vybraných skupin žáků svědčící o aktivní podpoře vyučujících směrem k jazykovému vzdělávání. A dále: Vyučující vhodně reagují na aktuální studijní potenciál žáků, např. na rostoucí úroveň kompetencí v anglickém jazyce a vytvářejí odpovídající podmínky pro jejich rozvoj. A dále: Úspěšně fungují zahraniční výměnné programy a spolupráce s partnerskými školami v nizozemském Brielle, německém Schriesheimu a slovenské Spišské Nové Vsi s možností zapojení do mezinárodních výměnných programů pro žáky i učitele.
3. Cílená podpora odborné profilace žáků
Cílené podpoře odborné profilace žáků se ve škole dlouhodobě věnujeme, protože všeobecný charakter studia na gymnáziu, situace na trhu práce, a hlavně konkrétní aktuální potřeby studentů po takové podpoře volají. I když nás v tomto směru čeká hodně práce, těší nás, že zpráva už teď konstatuje cílenou podporu odborné profilace žáků ze strany vedení školy během studia. Řečené je dále v textu rozvedeno: Informace z vlastních dotazníkových šetření škola podrobně analyzovala a využila jako východisko pro plánování a realizaci konkrétních aktivit. Došlo např. k rozšíření nabídky volitelných a nepovinných předmětů, což žákům umožňuje cílenou přípravu pro následnou studijní dráhu. Inspektoři dále upozorňují: Specializované kurzy, výměnné pobyty v zahraničí, odborné exkurze, nepovinné předměty jsou podstatnou složkou studia, díky nimž se mohou žáci odborně profilovat už během středoškolského studia.
4. Rozvoj sociálních a osobnostních dovedností studentů
V činnosti školy dlouhodobě klademe důraz na rozvoj spolupráce a praktických dovedností. Těší nás, že si toho inspektoři všimli a že tuto oblast zařadili mezi silné stránky školy hned dvěma charakteristikami: Promyšlené vedení žáků k účasti na životě školy s cílem rozvíjet jejich sociální a osobnostní kompetence. Dlouhodobá kvalitní spolupráce s vnějšími aktéry a aktivní zapojení školy do dění ve městě a regionu, včetně prezentace školy na veřejnosti. Konkrétně pak inspektoři vyzdvihli následující:Škola dlouhodobě spolupracuje s celou řadou institucí (Muzeum Vysočiny, Krajská knihovna Vysočiny, British Council, spolek Budoucnost, AZ centrum) a mnoha dalšími subjekty. Intenzivní spolupráce probíhá i s okolními základními a středními školami v regionu, se kterými je škola v pravidelném kontaktu. Aktivní je spolupráce s širokou účastí veřejnosti, přednášky a workshopy pořádané studentským parlamentem, který významnou měrou přispívá ke vzájemné komunikaci a spolupráci žáků, zákonných zástupců a školy. Studentský parlament nabízí platformu, jejímž prostřednictvím se mohou podílet na fungování a řízení školy. Díky studentskému parlamentu probíhá řada přednášek, vznikl merch i oblíbený relaxační prostor pro žáky „spinkárna“. Žáci brodského gymnázia pravidelně organizují řadu regionálních akcí.
5. Oblast informačních technologií
Rozvoj v oblasti informačních technologií sice zpráva nezařadila přímo mezi silné stránky, ale v závěrech týkajících se vývoje školy poměrně jednoznačně konstatuje: Zkvalitnění materiálních podmínek v oblasti informačních technologií se pozitivně promítá do kvality výuky a organizace výchovně vzdělávací práce. V textu je dále konstatováno: Mezi již splněné a zdařile realizované cíle patří například oblast informačních technologií, která prošla komplexní reformou informačního systému, např. nové webové stránky, funkční profily na sociálních sítích spravované žáky, zvyšující uživatelský komfort žákům, rodičům i pedagogům, nová učebna informatiky. Publikování na sociálních sítích představuje jasně nastavený proces, díky čemuž se z nich stal nejdůležitější komunikační kanál směrem k veřejnosti. Žáci si tuto zkušenost mohou uvést do svého portfolia, což jim pomůže při hledání uplatnění. Časté využití informační a komunikační techniky bylo zaznamenáno i v průběhu výuky.
6. Esteticky podnětné prostředí gymnázia
Na celkovém klimatu školy se významným způsobem podílí i prostředí, ve kterém se studenti pohybují. Těší nás, že to naše inspektoři vnímají jako natolik podnětné a inspirativní, že ho zařadili mezi silné stránky školy: Cílené vedení žáků k hodnotnému výtvarnému projevu a využití kvalitních výtvarných prací k vytváření esteticky podnětného prostředí gymnázia.
7. Systematické získávání zpětné vazby
Ve škole dlouhodobě pracujeme s rozmanitými zpětnovazebními zjištěními, je pro nás proto důležité, že i tuto oblast inspektoři zařadili mezi silné stránky školy: Systematické získávání zpětné vazby jako východiska ke koncepčním rozhodnutím. Toto zařazení dále v textu rozvádějí a přidávají k němu další činnosti školy: Ředitel školy zpracoval novou Koncepci rozvoje školy 2025‒2031, jež reflektuje významné změny v očekávaných způsobech vzdělávání a vychází z tematických workshopů s pedagogy školy a členy studentského parlamentu. Využívá podněty žáků, rodičů a pedagogů ze zpětnovazebních zjišťování z předchozích let (…) Postupně se daří úspěšně implementovat žádoucí cíle do každodenní práce školy a profilu absolventa (budoucí odborné zaměření, informační gramotnost, efektivní komunikace, obecná orientace). Ředitel účelně delegoval dílčí řídící kompetence na další pracovníky. V rámci sdílení zkušeností se nově osvědčily způsoby systémové práce s třídními učiteli (manuál pro práci v třídnických hodinách), stanovení pracovních skupin pedagogů provázané vzájemnými hospitacemi a zakončené hodnotícími schůzkami. Odpovídající pozornost je věnována také monitoringu a sdílení příkladů dobré praxe s jinými gymnázii. Další vzdělávání se zaměřuje na aktuálně potřebné oblasti, např. workshopy – práce se sborovnou na dané téma (kurzy komunikace s rodiči, implementace aktivizačních metod do výuky). Dobrou inspirací je také aktivní práce s využitím systému umělé inteligence. Nový předmět DIGI (v tercii a kvartě) si klade za cíl připravit žáky na život z pohledu informačních technologií – naučit je prezentovat se, vést dlouhodobý projekt a obhájit si ho. Výuka probíhá kombinací půlených hodin a tandemového vyučování.
8. Školní poradenské pracoviště
Zvláštní pozornost inspektoři věnovali práci školního poradenského pracoviště, což je pochopitelné a užitečné, neboť svou činností musí poradenské zařízení pokrýt zvlášť náročné situace a reagovat na zvlášť naléhavé potřeby. Práci našeho školního poradenského zařízení sice inspektoři nezařadili přímo mezi silné stránky, jeho činnost ale hodnotí veskrze pozitivně: Všechny tři členky školního poradenského pracoviště (výchovná poradkyně, metodička prevence a školní psycholožka) mají přesně vymezené kompetence a současně v případě potřeby navzájem úzce spolupracují, což se pozitivně projevilo zejména při úspěšném řešení problémů žáků ohrožených školní neúspěšností. Školní psycholožka nejen nabízí individuální pomoc potřebným, ale také aktivně pracuje s třídními kolektivy. Prevence rizikového chování je organizována koncepčně s využitím široké škály různorodých aktivit. Její významnou součástí jsou akce přispívající ke stmelování kolektivů (adaptační pobyty, lyžařské zájezdy, školní výlety, exkurze a další). Činnost v oblasti prevence je každoročně podrobně vyhodnocována, což přispívá k její účinnosti. Při podpoře žáků se speciálními vzdělávacími potřebami je účelně využíván školní informační systém. Důraz je kladen na zajištění autorizovaného přístupu všech pedagogů k potřebným poznatkům. Velkou pozornost věnuje škola kariérovému poradenství. Vytváří řadu možností pro to, aby žáci měli dostatek relevantních informací před profilací svého studia. Mimo jiné k tomu využívá i obsáhlé testování prostřednictvím externího subjektu. Užitečnou aktivitou je pravidelné pořádání besed žáků s absolventy školy.
9. Humanitní předměty
Výše jsme tlumočili inspektorská hodnocení výuky cizích jazyků. Nyní přecházíme k výuce mateřského jazyka a předmětů se společenskovědním a uměleckým zaměřením. Těší nás, že i zde převládají pozitivní formulace. Předáváme zde ovšem hodnocení celé včetně kritických připomínek a připravujeme si tak odrazový můstek k informacím o slabých stránkách školy: Sledované hodiny českého jazyka a předmětů se společenskovědním a uměleckým zaměřením probíhaly v příznivé edukační atmosféře. Vzdělávací aktivity byly logicky propojené, názornost zvyšovaly prezentace a další didaktické pomůcky. Pedagogové přirozeně využívali návaznost na již osvojenou látku, mezipředmětové vztahy, praktické zkušenosti žáků a jejich osobní zájmy. Od minulé inspekční činnosti došlo k výraznému zlepšení v pestrosti využívaných metod a forem výuky. Pouze v malé části hodin převažovala frontální výuka, kdy převládala pasivita žáků a učitel nevytvářel příležitosti pro jejich aktivní zapojení. Ve většině hodin byli žáci vedeni k samostatné práci i kooperaci se spolužáky, využívání souvislostí a odvozování nových poznatků. Žáci se neobávali dotazovat a vyjadřovat svůj názor. Pozitivní bylo hledání strategií pro úspěšné zvládnutí úkolu a v několika případech práce s různými zdroji informací a chybou. Žákům bylo umožněno rozvíjet vlastní kreativitu, a to nejen v předmětech uměleckého zaměření, ale např. i v hodinách literární výchovy.
10. Přírodovědné předměty
Podobným způsobem inspektoři hodnotili výuku přírodovědných předmětů: Ve všech hospitovaných hodinách přírodovědných předmětů vyučující úspěšně žáky motivovali. Zejména při průběžné motivaci sdělovali zajímavé informace se vztahem k dosavadním zkušenostem žáků a s odkazy na jejich případné profesní uplatnění. To přispělo k tomu, že všichni žáci byli po celou dobu vyučovací hodiny plně koncentrováni na práci. Při výkladu pedagogové postupovali s důrazem na logickou návaznost učiva, vždy vedli žáky k samostatnosti při vyvozování nových poznatků. K názornosti výuky výrazně přispívalo účinné využívání interaktivních tabulí. Diferencovaný přístup byl zařazován spíše jen ve formě upozornění na možnost řešení dalších úkolů stejné obtížnosti. Pokročilejší formy diferenciace, kdy by vybraní žáci řešili jiná zadání nebo se věnovali jiným činnostem než ostatní spolužáci, uplatňovány nebyly. Bylo to způsobeno také tím, že vyučující téměř výhradně využívali jen společné formy kontroly výsledků samostatné práce. I při řešení náročnějších úkolů dbali všichni pedagogové o udržení příznivé pracovní atmosféry se vzájemným partnerským vztahem. Žáky povzbuzovali, dodávali jim sebedůvěru, pozorně jim naslouchali.
II. Slabé stránky školy
Inspekční zpráva by nebyla úplnou, kdyby kriticky nereflektovala oblasti, na které je třeba se v budoucí práci zvlášť zaměřit. V případě naší školy si inspektoři všimli mj. občas méně účinné práce s cíli hodin a jejich vyhodnocování, včetně sebehodnocení, absence vzájemného hodnocení a dále malého zastoupení diferencovaného přístupu k žákům s ohledem na jejich studijní předpoklady v průběhu sledovaných hodin. V samotném textu jsou pak tato zjištění dále rozvedena: Vhodně volené aktivity pouze v některých hodinách podporovaly u žáků rozvoj kritického myšlení a spolu s tím i jejich souvislou komunikaci. V některých hodinách byl sledován zdařilý závěr s hodnotnou zpětnou vazbou o zvládnutí probíraného učiva, emocí, se sebereflexí žáka a cílenou motivační pochvalou. V části hodin proběhl pouze formální závěr ze strany učitele. Přetrvává nedostatečné využívání sebehodnocení a vzájemného hodnocení žáků a malá diferenciace učiva s ohledem na vzdělávací potenciál jednotlivých žáků.
Uvedená konstatování jsou v souladu s našimi vlastními zpětnovazebními zjištěními a zároveň se především v oblasti rozvoje kritického myšlení překrývají s tím, na co se chystáme upřít pozornost v nejbližší budoucnosti.
Závěrem
Jak jsme psali výše, inspekční zprávy poskytují řadu užitečných zpětnovazebních postřehů, ukazují, ve kterých oblastech škola pracuje správným směrem i kam je třeba zaměřit pozornost v budoucnu. Celou aktuální inspekční zprávu jsme zveřejnili níže. V sekci souborů ke stažení je k dispozici koncepce dalšího rozvoje školy, která se dá číst i jako reakce na inspekční zprávu: pozitivně hodnocené stránky fungování školy chceme dále rozvíjet a ty slabší pak vnímáme jako příležitosti k budoucímu rozvoji školy.