Co znamená zkratka ČLO? Jedná se o Českou lingvistickou olympiádu. Tuto soutěž organizují Filozofická a Matematicko-fyzikální fakulta Univerzity Karlovy pro středoškolské studenty. Úkoly jsou sice zaměřeny na lingvistiku, ale je při nich třeba uplatnit také logické myšlení a kreativní přístup.
V minulých ročnících se soutěžící setkali např. s bonanštinou, sinhálštinou, akkadštinou či písmem avoiuli. Pochopitelně k vyřešení úkolů není možné dané jazyky či písmo znát, ale s pomocí zadaných indicií soutěžící do tajů jazyka proniknou a jsou schopni úlohu vyřešit (úkoly z minulých ročníků soutěže najdete na www.lingol.cz).
Školní kolo soutěže proběhne v pondělí 18. listopadu 2024 a hlásit se mohou studenti vyššího gymnázia osobně ve sborovně nebo přes Komens v Bakalářích u Evy Součkové.
V minulém ročníku prošel hladce všemi koly soutěže Vít Černý ze současné sexty. Probojoval se až do mezinárodního kola, které se uskutečnilo v červenci tohoto roku v Brazílii. Vítkovi jsme položili několik otázek.
Jak byste zjednodušeně popsal podstatu úloh, které se řeší v ČLO?
ČLO je jazyková soutěž, ale cílem není naučit se co nejvíc jazyků. Jde o to pochopit na základě několika vět nebo slovních spojení, jak daný jazyk „funguje“ (např. jaký má slovosled) a na základě toho přeložit pár vět či slovních spojení z češtiny do daného jazyka a obráceně.
Čím Vás soutěž zaujala a proč jste se do školního kola minulý rok přihlásil?
ČLO mě zaujala tím, že ke správnému vyřešení úloh je potřeba hlavně logické myšlení. Také jsem se chtěl dozvědět něco o jazycích, které nejsou tak známé, a o tom, jak různé můžou být.
Jak probíhalo mezinárodní kolo v Brazílii?
Soutěžilo se individuálně a také v týmech. Individuální soutěž se skládala z pěti úloh, na jejichž řešení jsme měli k dispozici 6 hodin. Týmová soutěž obsahovala jednu obsáhlou úlohu, na kterou byly vyhrazeny 4 hodiny. Každý tým se skládal ze čtyř soutěžících, kteří se mezi sebou samozřejmě mohli radit a rozdělit si práci. Týmová úloha má za úkol přiblížit účastníkům, jak může vypadat práce lingvistika.
Co bylo na programu kromě samotné soutěže?
V Brazílii jsme strávili celkem asi 10 dní a program byl velmi nabitý. Navštívili jsme například českou ambasádu, kde jsme se setkali se zástupcem paní velvyslankyně. Kromě toho jsme ale trávili čas s ostatními soutěžícími, společně jsme absolvovali krátkou komentovanou prohlídku města, několik zajímavých přednášek i pár her. Celou akci zakončila večerní oslava u jezera.
Čím Vás účast v olympiádě obohatila?
Díky účasti v olympiádě jsem mohl zjistit něco o Brazílii, jejích jazycích a kultuře. Také jsem měl možnost potkat a seznámit se s mnoha novými lidmi, kteří mají podobné zájmy jako já. V neposlední řadě jsem měl možnost procvičit si angličtinu v konverzaci se soutěžícími z jiných zemí a naučit se pár vět v portugalštině, což je brazilský úřední jazyk.
Vítkovi děkujeme za odpovědi i za vynikající reprezentaci školy a přejeme hodně štěstí ve studiu a třeba i v dalších kolech ČLO!